Pe 28 mai, Confederația Națională a Sporturilor din Suedia a luat, prin vot, o decizie istorică. Cu un vot de 108 pentru și 71 împotrivă, Asociația Suedeză de Esports a fost acceptată în structura din care fac parte toate federațiile sportive și care reprezintă interesele atleților în fața Guvernului suedez.

Ce efecte are decizia asupra jucătorilor și organizațiilor de esports?

A fost un efort de ani buni al Asociației Suedeze de Esports pentru succesul recent. De altfel, dacă votul de ieri nu ar fi trecut, aceștia ar fi trebuit să aștepte încă minimum 2 ani pentru ca aderarea lor să fie luată din nou în considerare și votată.

Intrarea în confederație nu înseamnă doar un loc la masa la care se iau deciziile majore, ci și finanțare din partea Guvernului începând de anul viitor.

COO-ul organizației Ninjas in Pyjamas, unul dintre cele mai cunoscute branduri de esports provenite din Suedia, a declarat în urmă cu o lună că “o aderare la Confederație ar ajuta enorm popularizarea sporturilor virtuale și ar oferi șansa industriei de esports să creeze conexiuni mai puternice cu alte zone de entertainment și nu numai, astfel încât investirea pe termen lung în domenii precum Counter-Strike, Dota sau League of Legends să nu mai fie văzută ca un pericol”.

Jonas Gundersen, fost jucător de CS, actualul COO al NiP

The International, pus în pericol din cauza organizării în Suedia

Cel mai important turneu al anului pentru jucătorii și pasionații de Dota2, The International, a întâmpinat dificultăți majore în 2021 din cauza alegerii capitalei Suediei drept locație de desfășurare.

În plină luptă împotriva pandemiei, Guvernul suedez nu a recunoscut The International drept un “eveniment sportiv de anvergură”, lucru care le-ar fi permis organizatorilor de la PGL să desfășoare activitatea din Stockholm conform planului. Din această cauză, turneul a fost mutat în România, pe Arena Națională, acolo unde, tot din cauza pandemiei, a fost nevoit să se joace fără spectatori.

Spre sfârșitul lui 2021, totuși, structurile suedeze și-au schimbat viziunea și au permis Majorului de CS:GO să se desfășoare în Stockholm, după eforturi considerabile ale organizatorilor și ale reprezentanților locali ai scenei de esports.

Aderarea Federației de Esports va ajuta enorm ca, pe viitor, astfel de procese să întâmpine mai puține dificultăți, motiv pentru care nu ne-ar surprinde ca țara scandinavă să devină o atracție pentru organizatori și fani deopotrivă.

PGL Stockholm Major a adunat peste 15.000 de fani în Avicii Arena (sursa: PGL)

Începutul unui val care o să lovească și România?

Și în țara noastră se fac eforturi pentru ca sporturile electronice să fie recunoscute prin legea educației fizice și a sporturilor.

În contextul în care din ce în ce mai mulți jucători din România aleg zona de esports ca principală sursă de venit, dar și datorită faptului că țara noastră a fost și va fi gazdă a unor summituri ale domeniului precum Esports Summit Bucharest (2021) sau Esports Summit Iași (14 iunie 2023), precedentul creat în peninsula scandinavă poate înclina balanța către grăbirea procesului de legiferare.

Mihai Cotos, CEO Digital Crusade și membru al grupului de inițiativă pentru legiferarea esportului in România, ne-a declarat:

“O asemenea veste nu are cum sa nu mă bucure și mă face să privesc cu încurajare spre viitor și spre ce e posibil, chiar și în România. Suedia devine a doua țară din Uniunea Europeană care recunoaște în mod oficial esportul ca fiind sport.

Federația suedeză a făcut o treabă excelentă în demersurile pentru adoptarea oficială a esportului, fiind un exemplu de urmat, atât în munca depusă, cât și în procesul democratic pe care l-au parcurs. Sper ca, încetul cu încetul, și Romania sa adopte o traiectorie similară și să putem face cât de mult bine putem pentru ca viitoarele generații să se bucure de sport, in toate formele sale.”

Mihai Cotos activează în grupul de inițiativă pentru legiferarea esportului din 2021

Nu putem decât să privim cu încredere viitorul esportului românesc și să sperăm că acesta va primi recunoașterea pe care o merită cât de curând!

autor: Vlad Nagîț

International LOLLeague of Legends

Cum s-au desfășurat ultimele zile de la MSI?

În articolul anterior au fost prezentate cele patru echipe rămase în campionatul internațional și anume T1, Gen. G, Bilibili Gaming și JDG Intel Esports...