Counter Strike Global Offensive a lovit atât în Romania, cât și în întreaga comunitate mondială a seriei de jocuri Counter Strike ca o schimbare majoră de tipar. Pe parcursul anului 2013, un număr considerabil de jucători apreciați ca profesioniști ai Counter Strike 1.6 au făcut mutarea, în mare parte definitivă, la scena versiunii nou apărute pe atunci.
România se regăsea într-o situație relativ plăcută, rezultatele TeG răsunând cu putere înaintea comunității. De asemenea, se apropia sfârșitul perioadei de „abonament la sală din banii de culegeri”, pe măsură ce prețurile calculatoarelor deveneau tot mai accesibile pentru din ce în ce mai multe persoane.
Copiii se puteau în sfârșit juca din confortul propriilor camere și nu erau presați de timp și bani.
Totuși, deși aflată într-o poziție favorabilă, scena românească nu a părut că se va putea face afirmată. Rezultatele au încetat să apară și lipsa de motivație se accentua. Cauzele sunt încă discutabile sau mai bine zis incerte, părerile sunt împărțite, fiind persoane care cred că mentalitatea ar fi de vina, și altele care se bazează mai mult pe susținerea exterioară.
Prima sclipire de speranță a apărut odată cu fondarea Nexus Gamers Pub de către Alexandru Ion împreună cu Octav Crețu, în luna mai 2015. Asociația își propunea dezvoltarea echipelor pe mai multe ramuri de jocuri electronice, cu ajutorul susținerii sponsorilor și întocmirea unor contracte în urma cărora jucătorii să fie plătiți, în funcție de performanță.
Pentru scena de Counter Strike, Nexus Gaming aveau să își anunțe primul aliniament de jucători un an mai târziu, pe 13 octombrie 2016. Acesta era inițial constituit din BTN, nJ, r1d3r, XELLOW și COSMEEEN. Echipa a trecut pe parcursul anilor printr-o mulțime de schimbări în ceea ce privește jucătorii veniți și plecați, dar miezul a rămas în principiu același.
Din acest moment, se începe o tendință de creștere a nivelului de joc din țară. Echipa nou formată primește invitații în turnee internaționale, unde lasă impresii bune, și chiar reușește să urce pe podium frecvent. Seria de evenimente inspiră și alți jucători români care încep să se antreneze, încheind prietenii și formând la rândul lor bazele unor alte organizații.
Nexus – vicecampioni la IESF Busan 2017
Nexus au rămas până în prezent la nivelul primei poziții în ceea ce privește performanța atât națională cât și internațională, însă este de remarcat faptul că, daca în perioada 2016-2019, în scena internă, nicio echipă nu le putea pune probleme, începând cu anul 2020, au fost momente în care audiența se îndoia de ierarhie. Principala cauză a acestei schimbări poate fi interpretată ca o creștere a nivelului total de cunoaștere, datorată fluxului din ce în ce mai mare a turneelor interne.
În iunie 2020 aveam să vedem cum o primă organizație străină, GameAgents, se hotăraște să construiască un lineup complet de jucători români. Deși progresul nu este imediat, concurența devine reală în 2021, pe măsură ce aceștia se încheagă din ce în ce mai bine în brațele organizației. De altfel, apar încă două grupări: Infinite Gaming și OneTap Gaming, construite și acestea pe bază de pasiune.
Este adevărat că intre aceste patru echipe s-a făcut un schimb constant de jucători, formandu-se un „microsistem”, ce urma să aducă primul an de cutremurare a clasamentului național din istoria scenei. În special GameAgents au reușit să învingă în confruntări directe Nexus Gaming și de asemenea să se califice la turnee notabile pe partea internațională, dar nu putem nega în niciun caz performanțele reușite de OneTap și Infinite, care constant au împins limita în sus.
Nu putem vizualiza viitorul, însă știm că probabil până vom atinge nivelul țărilor precum Danemarca, Franța, Rusia, Ucraina în ceea ce privește realizările și nivelul de joc, urmează multe perioade cu suișuri și coborâșuri, care nu ar trebui să influențeze negativ. “A fi constant înseamnă a face performanță”, este o afirmație susținută de mulți profesioniști și pe care, campionii și-o încrestează adânc în mentalitate.