După șase ediții într-un spațiu limitat la Nurburgring, ADAC SimRacing Expo a luat calea Bavariei și s-a mutat într-o casă nouă – două hale generoase la Nuremberg Messe și o asociere cu Retro Classics, care a mai umplut alte două hale cu mașini de colecție.

Împreună cu Victor Nicolae și Lucian Chirvase am făcut această deplasare nu doar din curiozitate tehnică, ci și pentru a cunoaște în persoană colecționarii de victorii din cele mai mari curse virtuale. Iar acum vă purtăm și pe voi prin carnetul de notițe pe care l-am completat în cele patru zile.

Organizare

Chiar dacă Nurburgring este un soi de Mecca pentru pasionații de motorsport, circuitul se află într-un areal deloc generos ca oportunități conexe. Practic, e la polul opus față de orașul ce găzduiește deja cea mai mare piață de Crăciun din lume (desigur, noi n-am fost). Ziua de joi a fost rezervată presei și mediului de afaceri, însă asta a fost doar pe hârtie – erau destui pasionați care și-au găsit locul liber pentru a testa echipamente în premieră.

Recomandăm cu căldură să veniți joi și/sau vineri, când nu stai la cozi și lumea are timp de dat detalii. Prin comparație, sâmbătă ni s-au părut de vreo patru ori mai mulți oameni decât în ziua precedentă, iar organizatorii au sumarizat: ”am fost întrebați dacă a rentat mutarea de la Ring, așa că am numărat câte bilete au fost validate în primele două ore de sâmbătă – erau mai multe decât în toată ediția 2021!”

Părerea lui Luc este că ”marea diferență, ca percepție, e că în anii trecuți a părut mai mult ca un mare LAN-party, doar pentru cei foarte pasionați. Acum s-a simțit mai mult ca un târg, ca o expoziție în sensul propriu. Ceea ce demonstrează, dacă mai era nevoie, că sim racingul este în creștere.” Simt nevoia să adaug faptul că anumite standuri au fost gata abia vineri sau chiar sâmbătă (Simtrecs, Coffee Racer, rigurile firmei canadiene Advanced Simracing) și că mai mulți expozanți s-au trezit cu probleme la vamă sau la curieri, fiind în imposibilitatea de a se prezenta cum plănuiseră. Dincolo de asta, erau vaste spații goale, iar harta standurilor nu a fost publicată înaintea evenimentului, semn că nu era certă prezența unora până în ultimul moment.

Competiții

În mod natural, cele mai importante standuri au propus hotlap challenges pentru a păstra mereu un aflux de public. Logitech a lipsit la edițiile anterioare de la Nurburgring, dar de această dată a reprezentat un punct central al salonului. În parteneriat cu simracing.gp, care a deplasat suficienți voluntari pentru a gestiona cele 6 riguri echipate (evident) cu PRO Racing Wheel și PRO Pedals, fiecare zi de competiție a fost animată de prezența celor mai importanți sim raceri, cot la cot cu aspiranții, care au putut să-și facă o idee despre precizia inputurilor.

Trainerul Suellio Almeida ne-a mărturisit că a fost impresionat de mulți, dar că a văzut diferența dintre Dairé McCormack și restul, nominalizându-l pe acesta ca fiind cel mai aproape de perfecțiune astăzi. De altfel, britanicul a și câștigat challenge-ul cu McLaren 720S GT3 în ACC în fața altor ”grei” precum George Boothby, Dominik Blajer sau Eamonn Murphy. Victor Nicolae s-a clasat al cincilea în prima zi și al șaselea în ziua a treia, devansând piloți oficiali BMW precum Robbie Stapleford.

Producătorul de riguri Trak Racer nu doar că a venit cu produse noi la care ne-am fi așteptat (precum TRX), ci a și prezentat prototipuri de pedale și volane, arătându-și astfel intenția (dublată de potență financiară) de a propune un ecosistem complet. Parteneriatul cu echipa de Formula 1 Alpine a determinat o alegere destul de nepopulară pentru challenge-ul local: F1 pe Xbox. Implicit, asta a făcut ca oamenii să fie mai degrabă interesați de monopostul Renault RS18 (cu pedigree de curse în mâinile lui Carlos Sainz) și de GT-ul Alpine A110.

Fanatec și-a axat comunicarea pe show (cu monopostul Toro Rosso al lui Vettel din 2008 ca vedetă) mai mult decât pe inovație, fiind de raportat printre produse doar îmbunătățirile aduse ecranului giroscopic dezvoltat pentru Bentley. Challenge-ul a constat doar în câte o cursă pe 8 riguri tot la 2 ore, între acestea fiind perioade free to play. Premiile au fost modice, imposibil de comparat cu ceea ce a pus la bătaie Logitech – machete semnate de Lando Norris, volane (inclusiv noul direct drive), căști și altele.

În hala Retro Classics Bavaria, ADAC Nordbayern a venit cu o idee mai aproape de sufletul nostru: o competiție cu clasicul BMW M3 E30 DTM în Assetto Corsa. Mașina care a făcut să crească exponențial interesul pentru sim racing în România nu putea să fie ignorată de Victor Nicolae, care s-a duelat intens cu Marco Pejic și a câștigat marele premiu de 250 Euro la finele evenimentului.

De-a lungul acestui an, ADAC a propus diverse competiții online adresate elitei din sim racing. Finalele a trei campionate au avut loc la salon: vineri l-am avut pe Mihai Neg (TX3) evoluând în RaceRoom, sâmbătă West Competition Racing și-a asigurat cel mai rapid tur și o clasare generală în Top 20 (recompensată cu 200 Euro) la finele unei curse de 6 ore, iar duminică a fost organizată finala GT500 în iRacing, unde Williams eSports a semnat o dublă după abandonul lui Gianni Vecchio (Redline). Acesta a fost și protagonistul unui nefericit incident, fiindu-i furat volanul Ascher de la standul echipei.

Și dacă tot am ajuns la acest subiect, a părut extrem de nepotrivit amplasamentul acestor standuri – peste 20 de echipe importante din sim racing au fost invitate să se instaleze în spatele scenei, în penumbră, departe de fluxul spectatorilor. Pe de altă parte, nici modul în care multe dintre aceste echipe au înțeles să se prezinte nu cadra cu profesionalismul etalat pe social media, fiind mai degrabă impresionantă adaptabilitatea lor la a transforma rapid zona într-o cameră de adolescent în care nu mișcă un deget și părinții le fac curățenie. Deci poate că ADAC a intuit corect?

Tehnologie

”Singurul plan era sa testez ce nu am avut ocazia în alte ocazii. Fie pentru că e echipament exotic, fie că e nou lansat. Din punctul acesta de vedere, mi s-a părut că toate standurile au avut material berechet la test. Mi-a plăcut de asemenea și că era suficient spațiu încât să nu se calce pe picioare vizitatorii și/sau expozanții”, ne-a împărtășit Luc. Aș adăuga faptul că ne-a plăcut și cât entuziasm aveau autorii unor inovații, veniți în persoană să adune feedback, în a-și prezenta găselnițele.

Chiar și la produse perfectibile sau departe de ce ar trebui să fie, nimeni nu a putut nega pasiunea din ochii creatorilor. De fapt, aici se schimbă tonul: atunci când întrebai un expozant prin ce e inedit produsul lui. Mai ales în ceea ce privește pedalele, se pare că încă mai vor să apară jucători pe piață doar pentru că pare a fi loc de vândut, fără să aducă ceva nou. Am auzit de mai multe ori refrenul ”ecosistemului complet”, care e oarecum utopic – care sunt șansele ca un producător să se priceapă cel mai bine la toate?

Să trecem în revistă cele mai importante produse de la SimRacing Expo, în viziunea noastră.

  1. Logitech G PRO Racing Wheel + PRO Pedals – ”Surprinzător de bun acest direct drive, chiar dacă detaliile erau mascate de vibrațiile prea puternice – nu am putut să dezactivez TrueForce. Pedalele Logitech au fost sub nivelul așteptărilor, mai ales la prețul la care au fost lansate.” Aceasta a fost părerea lui Luc, la care Victor a adăugat, după mai bine de o oră de test, că fără TrueForce este chiar agreabil, atât ca senzație, cât și ca intensitate.
  2. Simucube ActivePedal – Luc le consideră ”foarte promițătoare. Ca raw feeling mi se par excelente (în ciuda vibrațiilor motorului/șasiului care erau prea puternic setate la testul meu). Găsesc design-ul inventiv (în sfârșit ceva nou), iar flexibilitatea oferită de controlul prin soft și nu mecanic, extrem de ofertantă. De ce le numesc doar promițătoare atunci? Doar prin prisma prețului, care e prohibitiv pentru o achiziție privată.” Sunt foarte curios dacă o asemenea inovație va avea un impact considerabil pe scena de eSports încă de la început – la cine vom vedea aceste pedale folosite deja, indiferent de pachetul de sponsorizare care oricum există în toate marile echipe. Victor așteaptă totuși ”câteva mici îmbunătățiri, precum eliminarea vibrației permanente sau măcar reducerea acesteia. Este prima iterație a unui produs revoluționar, care încă mai trebuie rafinat.”
  3. Ecosistemul Simagic – ”Versiunea de 10Nm poate fi la limită acceptată dacă ești deja obișnuit cu forțele unui direct drive full-spec. Pe de altă parte, este foarte OK pentru cineva care face un upgrade de la un volan entry-level, precum Logitech Gxx sau Thrustmaster pe curea”, ne spune Luc. ”Volanele Simagic sunt foarte bune dacă ești în ecosistem”, ceea ce nu putem afirma despre unii dintre rivalii direcți. De asemenea, a fost un clash of cultures foarte interesant de ambele părți în interacțiunea cu această companie, la fel cum driftul este privit de consumatorii de motorsport.
  4. Asetek a făcut poate cea mai importantă demonstrație de forță la această expoziție: scenă dedicată, produse interesante, un LMP3 care mai era și pornit uneori spre încântarea auditivă a tuturor, ba chiar și o petrecere cu bun gust. Într-un colț separat de producția de serie care include 3 DD-uri și tot atâtea seturi de pedale înfrățite, se aflau câteva tech demos, printre care și o pedală care dispunea de un modul ABS luat de pe un Volkswagen de stradă. ”Categoric e de urmărit evoluția acestei idei”, spune Victor. Despre bazele lor numai de bine, dar mai mult ne place faptul că acest producător vine cu un quick release inovator și cu deschidere către volane ale altor branduri, nu ne obligă să ne placă ale lor (la drept vorbind, chiar nu prea ni s-a lipit de suflet cel de monopost, iar cel mai mic DD se vinde doar ca bundle cu volan inclus).
  5. ”Sistem cu motion, făcut corect. Am testat platformele de la ActoRacer: mișcare pe verticală, (i.e. suspensii) – excelent. Mișcare pe orizontală, (i.e. pierderea aderenței) – un nonsens. Centuri active, (i.e. g-force pe frânare) – senzația e plăcută, dar over-engineered având scaun activ și centuri fixe, în loc de scaun fix și centuri active”, sumarizează Luc.
  6. Volane noi au adus destui producători, dar GSI reușesc să se distingă imediat și ca look, și ca feel. Noul lor Hyper P1 a devenit cel mai bine vândut produs al mărcii, dar pentru Luc acestea rămân ”awesome builds, dar mult prea grele”. Ascher a anunțat colaborarea cu McLaren, realizând volanul mașinii reale de curse Artura GT4. La prima vedere pare excelent, dar prețul abia va fi publicat în al treilea trimestru al anului 2023. Cube Controls au anunțat un acord similar cu Mercedes pentru AMG GT Track Series, fiind evident că studiul ergonomiei din sim racing e o resursă de preț pentru constructorii auto. Totodată, italienii au completat gama deschisă de F-Pro și CSX-3 cu alte 4 volane, iar pedalele SP-01 vor fi disponibile din primul trimestru al anului viitor.
  7. Ne gândim adesea la îmbunătățiri hardware sau la ce poate fi deprins dintr-un setup și dintr-un onboard al unui pilot de nivel stratosferic. Însă la standul Logitech am avut ocazia să ne concentrăm și pe un aspect adesea ignorat: eyetracking. Sistemul pus la dispoziție de Tobii a strâns date despre sim raceri cu varii grade de experiență, referitor la mișcările ochilor: goana de la delta la apex sau la turații ne dă idei de optimizare și la nivel uman.

Ce a lipsit?

Un neofit care urmărește feed-urile de pe social media ar putea fi convins de strategiile eficiente de comunicare ale brandurilor din motorsport că sim racingul este astăzi un element central în strategia lor. Practic, gradul de implicare al acestor companii diferă: BMW, Porsche sau Alpine organizează și campionate, susțin și echipe puternice de eSports. Alții doar fac transferul de nume într-un raport nu foarte simetric de give-and-take, iar unele mărci pur și simplu absentează. Ce au avut totuși în comun aceste abordări? Toate au dus la o liniște deplină la SimRacing Expo. Niciun brand important nu a venit să convingă cu un efort considerabil (a se citi – un stand dedicat), puținele mașini expuse fiind ale unor centre locale sau ale unor echipe mici.

A surprins totodată absența a două elemente foarte așteptate: DD-ul Thrustmaster de 10N⋅m, rival direct pentru noul produs Logitech, dar și simulatorul Rennsport, despre care tot ne facem o idee doar din câteva clipuri ale celor ce au avut acces la beta. Ambele subiecte rămân teme deschise pentru noi, urmând să vă oferim impresiile noastre atunci când vom avea respectivele ocazii. A fost însă prezent, dar deloc promovat, noul prototip BMW de categorie LMDh, recent introdus în mediul iRacing. Practic, am aflat de asta în avionul de întoarcere.

Mai venim? Bineînțeles. Iar dacă vrei să mai vezi conținut de la SimRacing Expo, iată alte perspective:

CS2National CS2

Desfășurarea sezonului 43 din ESEA

Liga ESEA a încheiat perioada sezonului regulat pentru ediția cu numărul 43, iar câteva echipe românești au trecut mai departe în faza de Play-Off....