Pe 4 mai 2021, Valve anunța pe contul oficial de twitter al CS:GO intrarea hărții Ancient în map poolul oficial în locul unei hărți istorice, Train. Decizia a fost surprinzătoare atât din perspectiva faptului că Ancient fusese jucată doar în matchmaking, fiind introdusă în joc odată cu operațiunea Broken în decembrie 2020, cât și din cauza faptului că întreaga comunitate aștepta înapoi în map pool o altă hartă extrem de populară și care a avut parte de un remake, Cache.

De ce – Train, + Ancient?

Train este, indiscutabil, o hartă legendară, fiind un teritoriu pentru bătălii epice atât în CS 1.6, cât și în Global Offensive. Cu toate acestea, statisticile arătau o scădere a numărului de jucători casual de Train, harta fiind mai degrabă potrivită pentru joc de echipă, decât pentru solo queue. Mai mult decât atât, toate celelalte hărți aveau un argument pentru care să fie de neatins: Mirage, Dust2, Inferno sunt extrem de populare în matchmaking, Nuke și Overpass sunt două dintre hărțile cele mai întâlnite la nivel competițional înalt, iar Vertigo, deși nu neapărat pe placul nici al jucătorilor pro și nici al celor casual, era prea nouă pentru a nu i se mai da încredere.

Astfel, spre deosebire de Cache sau alte hărți create de comunitate care au fost disponibile în matchmaking, dar nu au beneficiat de popularitatea necesară pentru a fi introduse și în map poolul oficial precum Anubis, ca înlocuitoare pentru Train a fost aleasă Ancient, o creație 100% a Valve.

Prima iterație a împrumutat de la strămoșul Aztec nu numai culorile asemănătoare, ci și faptul că este extrem de favorabilă părții de CT. Astfel, primele meciuri de Tier 1 au arătat o diferență îngrijorătoare între numărul de runde câștigate pe partea de CT vs partea de T. Un bun exemplu este primul Ancient oficial atât pentru FaZe, cât și pentru Na’Vi la Blast Spring Final 2021. După 9 runde pe partea de CT câștigate de organizația din Ucraina, performanță mai mult decât decentă pe orice altă hartă, Na’Vi n-au mai reușit să câștige nicio rundă pe partea de Tero și pierzând harta cu 9-16.

Chiar și cu modificări constante aduse hărții precum mutarea locurilor de spawn ale Counter-Teroriștilor pentru a oferi părții de Tero mai mult spațiu “gratuit” la începutul rundei și mărirea spațiului în care bomba poate fi plantată în fiecare site, Ancient a continuat să fie cea mai CT sided hartă, motiv pentru care nicio echipă nu se grăbea să o aleagă în meciuri de Best of 3 cu riscul de a începe meciul pe partea mai dezavantajată.

Ce ne așteptăm să se întâmple cu Ancient în continuare?

De-a lungul timpului, datorită statisticilor și a performanțelor, a fost ușor de indicat cea mai bună echipă de pe fiecare hartă în parte. Astralis și Na’Vi au dominat 4 majoruri fiind cele mai bune echipe de Nuke, FaZe a dominat începutul anului 2022 având un Inferno aproape invincibil, Liquid a câștigat Grand Slamul la începutul lui 2019 având, probabil, cel mai eficient Overpass din istorie.

Cu toate acestea, deși încercări au existat, nicio echipă nu a putut să se impună în primul an de Ancient în map pool ca fiind cea mai bună din lume.

Motivele sunt evidente: e o hartă încă “verde” care încă așteaptă să îi fie setată o modalitate standard de a fi jucată, e o hartă disponibilă pentru majoritatea echipelor de elită (din TOP 10 HLTV, doar Vitality are ca ban permanent Ancient) și poate reprezenta oricând o modalitate prin care echipele mai slab cotate pot produce surprize mai des decât pe hărți arhicunoscute și antrenate de echipele mari precum restul hărților din map pool.

Din aceste puncte de vedere, dacă nu-ți place să joci sau să urmărești Ancient, nu-ți face speranțe că vei scăpa de ea prea curând.

Momente memorabile ale primului an de Ancient

Primul 16-0 din istoria meciurilor oficiale de Ancient între FaZe și Complexity în cadrul Blast Fall Groups 2021. După o înfrângere în prima zi a grupelor în fața fostului membru al echipei, Coldzera, și la scorul de 1 la 1 la hărți în finala lower bracketului care asigura ultimul loc la Blast Fall Finals, FaZe a făcut meciul de Ancient perfect. Ajutați de faptul că au început pe partea de CT, echipa lui Karrigan a distrus fiecare atac al fostei Complexity, câștigând și runda de pistoale ca tero.

Probabil cel mai frumos clutch realizat pe Ancient până la ora actuală, cu atât mai mult cu cât a fost realizat pe cea mai mare scenă posibilă, în sfertul Majorului din Stockholm disputat între Heroic și Virtus Pro.

Venind în marea finală a aceluiași Major din Stockholm ca mari favoriți, Na’Vi nu pierduseră nicio hartă. Cu atât mai mult, îi învinseseră cu doar câteva luni în urmă pe adversarii lor, G2, în finala de la Cologne cu 3-0, luându-le Dust2 (16-11), Mirage (16-14) și Nuke (16-13). Astfel, echipa lui NiKo nu se afla doar în fața unui munte mental imens de urcat, ci și în situația dificilă de a căuta o potențială slăbiciune în map poolul favoriților. Alegerea lor a fost Ancient, o alegere departe de a fi familiară, iar S1mple și compania le-au demonstrat că au greșit, impunându-se fără probleme.

CS2International CS2

Majorul din toamnă – pe Maracana?!

La scurt timp după încheierea Majorului din Antwerp, ESL a confirmat zvonurile legate de cel mai prost ținut secret din istoria CS:GO: Majorul din...