Un nou simulator ar fi fost o mare veste în sine pentru sim racingul mondial. Dar când mai vine și cu ambițiile de a propune competiții de eSports la complet alt nivel față de tot ceea ce exista, atunci atenția este garantată. Ce știm astăzi despre Rennsport și ce poate face ESL în această arie?

Referința mediului Assetto Corsa Competizione în 2022 a fost reprezentată de competițiile SRO eSports – 3 serii continentale de sprint și una globală de anduranță, care au totalizat premii cash de 65.000€ și 55.000€ în produse (Fanatec, vouchere hardware, experiențe VIP de spectator la etapele SRO și experiențe de pilotaj), distribuite astfel:

  • IGTC – 35.000€ la categoria Pro și 15.000€ la categoria Silver, 12.000€ în produse
  • GTWC Europe Sprint – 10.000€ la categoria Pro și 5.000€ la categoria Silver, 8.000€ în produse
  • GTWC America și GTWC Asia – fiecare cu premii de 17.500€ în produse.

Cuantumul taxelor de înscriere a totalizat 36.500€ pentru IGTC și 8550€ pentru GTWC Europe Sprint, înscrierea fiind gratuită în America și Asia.

În mediul iRacing, cel mai mare premiu cash este pentru campionul seriei NASCAR patronate de Coca-Cola (100.000$), iar ca experiență de pilotaj sezonul complet în seria Skip Barber este parte dintr-un fond de premiere al școlii ce atinge pragul de 500.000$. În rFactor 2, blamatul Le Mans Virtual Series conferă 250.000$, iar seria virtuală a Formulei E vine cu recompense de 100.000€ cash și teste cu monoposturile reale.

Obișnuiți cu cifrele amețitoare de pe alte platforme, ESL nu au fost impresionați de premiile actuale din sim racing și au simțit că pot crește miza. Pro League Season 17 (CS) se desfășoară în această primăvară și lupta e pentru 850.000$ – business as usual pentru ESL. Așadar, ceea ce s-a anunțat acum se numește ESL R1, va avea două sezoane în 2023, fiecare cu premii de 250.000$. Prima campanie începe foarte curând – pe 11-12 februarie, odată cu Intel Extreme Masters. Sim racerii vor evolua două etape în acel weekend offline la Katowice, apoi se vor reuni în șase seri de luni (martie-mai) la etape online. Prima jumătate a clasamentului va participa apoi la Munchen la primul ESL R1 Major, în cadrul summitului Rennsport.

12 echipe au fost invitate să participe, între acestea regăsindu-se eforturi sprijinite oficial de constructorii reprezentați în prezent în acest mediu de simulare: BMW, Mercedes și Porsche. Audi va avea de asemenea echipe, dar gradul de implicare al uzinei din Ingolstadt nu a fost încă expus. Pasionații de sim racing vor regăsi imediat numele binecunoscute: Redline, Williams, BS+, Apex sau R8G. Mercedes nu se bazează doar pe parteneriatele din SRO eSports, ci vine cu echipă oficială (pentru care va concura James Baldwin), asocierea Porsche-Coanda este deja solidă, iar G2 eSports a avut deja activitate de sim racing, deși structura este mult mai amplă.

Și tocmai aceasta este marea noutate: implicarea ESL a atras atenția marilor echipe de eSports din lume, care-și deschid astăzi divizii de sim racing și dispun de fondurile necesare (ca un fond de investiții din Golf) să-și atragă mari talente. 4 grupări renumite din alte sporturi electronice au primit invitații: FaZE, FURIA, Heroic și MOUZ. Dintre acestea, doar cea din urmă avea o conexiune cu sporturile motorizate, fondatorul său fiind pilot real și având implicare la circuitul Oschersleben. De altfel, MOUZ a și anunțat un line-up stelar ce va evolua pe modelul Audi R8 LMS GT3.

Entry list – ESL R1 Spring 2023

  • Porsche Coanda – Josh Rogers, Mitchell deJong, Mack Bakkum, Dayne Warren
  • FaZE Clan – Porsche – Lukas Mueller, Ulas Ozyildirim, Tim Jarschel, TBA
  • Heroic – Porsche – Tommy Ostgaard, Mikkel Gade, Tuomas Tahtela, Oskar Biksrud
  • FURIA – BMW – Victor Veloso, Caique Oliveira, Jeff Giassi, Felipe Baptista
  • G2 eSports – BMW – Joni Törmälä, Eamonn Murphy, Isaac Price, Robbie Stapleford
  • Redline – BMW – Kevin Siggy, Enzo Bonito, Jeffrey Rietveld, Luke Bennett
  • BS+ – BMW – Nils Naujoks, Phil Denes, Rainer Talvar, Ryan Barneveld
  • R8G – Audi – Erhan Jajovski, Risto Kappet, Jiri Toman, Marcell Csincsik
  • MOUZ – Audi – Maximilian Benecke, Moritz Loehner, Yuri Kasdorp, Patrick Holzmann
  • Apex Racing Team – Audi – Peter Berryman, Kevin Ellis Jr, Jamie Fluke, Yohann Harth
  • Mercedes-AMG – James Baldwin, Bono Huis, Graham Carroll, Marko Pejic
  • Williams eSports – Mercedes – Kuba Brzezinski, Nikodem Wisniewski, Dennis Schoeniger, Dairé McCormack

Rennsport și ESL reușesc astfel prin ideea unui simulator nou și printr-un fond de premiere nemaivăzut să strângă laolaltă vârfurile sim racingului mondial, care se împărțiseră în diverse medii de simulare. Fără a dori să se evite neapărat, fiecare s-a specializat pe ceea ce i s-a părut mai potrivit, dar acum toți vor ieși din zona de confort și vor spera că noua platformă va semăna cel mai mult cu ceea ce știau ei. Lista celor 48 este puțin dezechilibrată înspre ex-iRacing, dar gradul de asemănare cu acest mediu rămâne de văzut.

Calendarul primului sezon

  1. IEM Katowice, 11 februarie, Spa-Francorchamps
  2. IEM Katowice, 12 februarie, Hockenheim
  3. TBA (online), 13 martie
  4. TBA (online), 27 martie
  5. TBA (online), 10 aprilie
  6. TBA (online), 17 aprilie
  7. TBA (online), 24 aprilie
  8. TBA (online), 8 mai
  9. Rennsport Summit, Munchen, 27-28 mai

Ar fi nedrept să afirmăm că totul este numai lapte și miere. Pe de o parte, marea masă a sim racerilor casual este frustrată de faptul că Rennsport nu va fi încă multă vreme disponibil tuturor, ci doar acestei caste ESL care-și crează un avantaj competitiv de aproape un an. De asemenea, echipele care nu au fost selectate, dar au pretenții și palmares, și-au strigat oful din stradă, în fața unei porți închise: Unicorns of Love și Wippermann Racing simt că se crează o falie și că inițiativa ESL nu este cel mai bun lucru pentru sport. Există și perspectiva ”colonialistă” a favorizării Bătrânului Continent, de vreme ce evenimentele offline sunt anunțate în Europa și simulatorul are doar mașinile a patru constructori germani.

Ecosistemul închis, doar pentru aceste 12 echipe, ar putea face ca peste 90% din lumea sim racingului să nu fie interesată, deoarece simte că nu va fi niciodată parte din asta.

Simon Baggus, SOP Motorsport community manager

Sunt voci care se tem că dincolo de investiția inițială, anunțată cu atâta fast, ESL ar putea trăi o dezamăgire când se va lovi de plafonul până la care poate crește sim racingul astăzi – dincolo de erorile punctuale precum Virtual Le Mans, realitatea este că nici cei mai populari streameri nu strâng cifre de invidiat. Iar asta, tradus în bani, ar putea duce la un concept efemer, dacă nu este și rentabil. Mai mult, scandalurile în care au fost implicate recent echipe mari (precum Williams eSports la Daytona) umbresc întregul domeniu, iar poziționarea ESL din punct de vedere etic va fi acum sub lupă.

Cum ai putea să fii emoționat de o competiție într-un mediu pe care nu l-ai putut testa vreodată, cu care nu ai niciun atașament emoțional? Toate echipele invitate sunt cunoscute, dar nu pe acest simulator care nu-mi inspiră nimic, doar tone de bani. Și nici n-aveai cum să te califici, doar invitații să câștige bani între ele.

Jeremy Donadieu, Project Reborn team manager

Până atunci, nu ne rămâne decât să ne bucurăm de această grilă fantastică în 2023, eventual să ne vedem la primul Major de sim racing la final de mai și să numărăm zilele (și amânările?) până când cu toții vom putea da primele tururi în noul simulator Rennsport.

Sunt îngrijorat că businessul și marketingul sunt cu 1.5 versiuni înaintea produsului. Nu pot să nu mă gândesc că Rennsport are nevoie de mai mult timp.

David Perel, pilot real și sim racer