Anul 2025 marchează și cea de a cincea ediție a Esports Summit, conferința anuală organizată cu scopul de a pune în lumină cele mai importante subiecte din jurul scenei de gaming din România, în căutarea dezvoltării acesteia pe plan internațional.

Cu impresionantul proiect propus de Comitetul International Olimpic, Olympic Esports Games, versiunea dedicată sporturilor electronice a Jocurilor Olimpice, care ar avea loc în anul 2027, în Riyadh, Arabia Saudită, subiectul conferinței de anul acesta se axează pe cum ar putea deveni România o forță mondială încă de la începutul popularizării pe scena mainstream a fenomenului Esports.

Ce este Esports Summit?

Chiar dacă am trecut deja printr-o scurtă descriere a acestei conferințe, ar fi important, înainte de a intra în detaliile ediției de anul acesta, să înțelegem mai exact cum și de ce este organizată această ședință an de an și ce rol are în influențarea deciziilor legate de Esports în România.

Încă din anul 2021Esports Summit propune subiecte precum rezultatele românilor în domeniu, nevoie de dezvoltare, dar și idei în direcția creări acestui spațiu de dezvoltare și, cel mai important, cererea pentru o infrastructură legală clar definită, pentru alinierea cu alte state europene care ne-au luat-o înainte. Aceste subiecte nu sunt dezbătute la întâmplare de oameni din afara industriei, ci chiar de cei din centrul acesteia cu o prezență anuală din partea organizatorilor cunoscuți precum Nexus GamingDigital Crusade și Bucharest Gaming Week, creatori de conținut precum Jaxi, jucători profesioniști, oameni importanți din companiile care susțin esports-ul în România și așa mai departe.

Chiar dacă aceste discuții nu sunt direct un text de lege în privința Esports-ului, influența pe care o aduc se simte. Pentru o întreagă zi, toate reflectoarele sunt poziționate pe scena de Gaming, iar oamenii cu propuneri își pot face auzite vocile în fața oamenilor care pot schimba lucruri cu adevărat în bine, motiv pentru care putem observa schimbări destul de importante ce s+au realiyat pe parcursul celor 4 ani în care această conferință s-a ținut.

Acum, în 2025, avem un câștigător de Major la Counter-Strike român care evoluează în continuare la cel mai înalt nivel, câștigătorii IESF World ChampionshipNexus Gaming, echipe de producție sau organizare apreciate internațional: NexusDigital CrusadePGL Esports și multe alte figuri admirabile care flutură cu mândrie steagul României pe cele mai înalte culmi.

Privind toate aceste rezultate, întrebarea generală ar putea fi: “De ce nu suntem printre cele mai dezvoltate țări în Esports?”, iar răspunsurile vor fi găsite în această conferință, după dezbateri legate de cadrul legal, relațiile dintre sport și esport și colaborare.

Cum funcţionează conferinţa?

Pentru început, discuțiile vor avea loc pe data de 18 noiembrie, începând cu ora 10:00. Aceste discuții vor fi împărțite în 5 panel-uri la care vor lua parte în total peste 20 de speakeri pe parcursul a aproximativ 10 ore. Fiecare dintre aceste paneluri propune subiecte diferite, însă care duc în aceeași direcție, cea pe care o regăsim și în “titlul” ediției de anul acesta: “Este România pregătită să trimită jucătorii pro pe scena globală la viitoarea Olimpiadă a esports?”. Astfel, cele 5 paneluri sunt:

Panel 1: "Viitorul sporturilor tradiţionale şi al esports - construind un ecosistem competitiv unificat"

Prima dezbatere a zilei propune o discuție despre dezvoltarea în armonie a sporturilor tradiționale și a celor digitale și, totodată, crearea unui teren de joc unit pentru acestea.

Cu vorbitori precum Adrian Socaciu (președintele Institutului Sportiv Român) sau Tudor Daescu (președintele Esports Summit) și mulți alții, vom vedea o părere din interior despre cum ar trebui structurată partea legală pentru a include sporturile electronice lângă cele tradiţionale, dar și ce parteneriate private se pot întemeia în așa fel încât cele două domenii să se dezvolte cot la cot.

Un exemplu foarte bun pentru cum o astfel de colaborare dintre sport și esport poate funcționa de minune este chiar eSuperliga, proiectul ambițios organizat anul trecut de Digital Crusade și alți parteneri, în colaborare cu Liga Profesionistă de Fotbal, fiind în mare parte un succes și notat ca unul dintre cele mai ambițioase proiecte din scena românească de Esports.

Panel 2: "Competiţiile locale de esports - motorul de creştere al industriei"

Cel de-al doilea panel propus vine cu o viziune asupra concursurilor organizate local, pentru echipe și jucători români. Printre vorbitori se numără Mihai Cotos (CEO Digital Crusade), poate unul dintre cei mai experimentați oameni din România în ceea ce privește acest subiect, dar și Costin Vrînceranu, cunoscut ca Jaxi în mediul online, unul dintre cei mai influenți oameni din scena de Counter-Strike românească, fiind și el experimentat în ale concursurilor organizate pentru români.

Principalele idei ale acestui subiect sunt dezvoltarea comunităților în Gaming, lucru care știm că se întâmplă destul de des în zilele noastre, dar și cum aceste comunități de jucători și pasiunile oamenilor pentru gaming se pot trasnforma într-un ecosistem profesionist care să producă constant talente și jucători care să ajungă cât mai departe pe plan internațional, exact la fel cum suntem în prezent familiarizați cu acest concept în fotbalul românesc.

Panel 3: "Jocurile minţii – strategie, creativitate şi cultură în lumea modernă"

Spre jumătatea zilei ne îndepărtăm puțin de lucrurile tehnice legate de Esports în sine și ne apropiem mai mult de creativitate și dezvoltarea jocurilor. Știm că cei care duc ore bune în fața ecranului cu scopul de a crea “jocul perfect” sunt eroii care influențează fenomenul Esports, iar acest panel are rolul de a arăta și importanța muncii lor.

O discuție despre domenii diferite la suprafață: șahul, dezvoltarea de jocuri, educația sau inovația în cultură, are rolul de a scoate la iveală cât de asemănătoare sunt, de fapt, toate aceste domenii, toate bazându-se pe strategie și, cel mai important, creativitate. Personalități precum Gabriel Grecescu (Federația Română de Șah), Cristina Nichimuş (ARCUB) sau Andreea Medvedovici-Per (RGDA) vor fi printre speakerii care vor dezvolta acest subiect.

Panel 4: "Brandurile în gaming şi esports"

Ne întoarcem la un subiect fixat pe Esports pentru a discuta mai mult despre această parte privată din domeniu și importanța sa. După ce am fi aflat deja despre partea legală și cum ar trebui aceasta modelată în favoarea sporturilor electronice, este timpul ca pe scenă să urce speakeri precum Bogdan Dragne (HLTV.org), Katerina Todorovski (BCR), Ioana Mârzac-Sigarteu (Samsung România) sau Vlastimir Vukadinović (Winbet) pentru a își oferi gândurile din perspectiva companiilor.

Discuțiile vor porni de la o întrebare destul de des întâlnită: “de ce investesc companiile în Esports-ul românesc?” și vor ajunge până la importanța acestor parteneriate și ale investițiilor pe care companiile le fac în dezvoltarea constantă a scenei. Totodată, va fi punctată și partea de construire a acestor relații de business și în ce constau ele în afara de simplul logo pe care cu toții îl vedem pe tricourile echipelor.

Panel 5: "Antrenament pentru victorie - cum se pregătesc sportivii tradiţionali şi profesioniştii din esports"

Pentru finalul acestei conferințe, revenim la paralela dintre Esports și sporturile tradiționale pentru a pune puțin accent și pe ce înseamnă pregătirea fizică/mentală a jucătorilor în fiecare domeniu. Pentru acest panel îi vom avea pe scenă pe Daniel Constantinescu (jucător EA FC la Oțelul Galați), Gabriel Torje (fotbalist), Ana-Maria Dăescu-Grigoriu (antrenoare de volei și vicepreședinte al ACS Academic București), Octav „ang” Crețu (CEO Nexus) și Tudor Buțan (creator de conținut EA FC), oameni cu o oarecare experiență atât în sport, cât și în esport, care pot face această discuție completă prin punerea în comun a celor două domenii sau prin a discuta diferențele, dar și asemănările dintre ele.

Având în vedere că pregătirea este diferită între sportivii tradiționali și cei din esports, subiectele se vor axa mai mult pe mentalitate, importanța spiritului de echipă, pregătire constantă, intensitatea antrenamentelor și, cel mai important, disciplina. Toate cele menționate sunt părți comune ale celor două tipuri de sporturi, iar acestea vor aduce, în fața pasionaților și celor care visează să ajungă profesioniști, o perspectivă a oamenilor deja trecuți prin toate acestea și o modalitate de a înțelege de dinainte ce e de făcut pentru a performa.

De ce este atât de important Esports Summit?

Acestea fiind spuse ajungem teoretic la ce ar trebui să fie finalul acestei prezentări pentru conferința de marți și poate multă lume nu este pasionată de activitățile din spatele cortinelor sau business, așa că ne întrebăm de ce ne interesează acest Esports Summit?

Răspunsul este unul simplu, pe lângă expunerea din ce în ce mai ridicată pe care o oferă conferința această pentru scena de Esports, fiecare om are câte ceva de învățat la care poate nu s-ar fi gândit. Într-un moment în care mulți tineri români și-ar dori, chiar și în subconștient, să devină sportivi sau esportivi de performanță, știm că lucrurile nu avansează prea mult în țara noastră, motiv pentru care mai mulți oameni se adună pentru a încerca să expună idei care ar putea face ca tinerii să își îndeplinească aceste vise mult mai ușor.

Această conferință nu este doar despre o parte tehnică sau de business a Esports-ului, ci despre cum fiecare om care apreciază jocurile poate ajunge de la un simplu gamer la un adverat profesionist, atât din punct de vedere legal, cât și din punct de vedere sportiv. Este vorba și despre cum infrastructura, legea și scena se pot dezvolta în armonie și despre cum România poate deveni o adevărată forță internațională.

Așadar, fiecare are rolul lui, iar porțile pentru Esports Summit se vor deschide în curând, cu câteva bilete rămase pentru oamenii care poate și-ar dori să audă de aproape discuțiile, să întâlnească câțiva dintre cei mai importanți oameni din domeniu sau chiar să participe activ la discuție prin întrebări din public. Toate acestea se pot întâmpla chiar pe data de 18 noiembrie, la Esports Summit 2025.

Autor: sudiiii

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.